سیاست خارجی

از روزی که به یاد دارم سیاست خارجی ما همواره بر پایه مبارزه با دشمن و استعمار و استکبار و استثمار بوده و وظیفه خود را دفاع از محرومان و گرسنگان دانسته ایم. معمولا هم کسی جرات نداشته تا در مورد این دشمن خیالی و یا حتی فرضا واقعی بحث کند.

هر کاری که دیگران بکنند اگر به نفع ما باشد پیروزی بر استکبار با تکیه بر درایت و ایمان به خدا و امدادهای غیبی خدا تعبیر می شود و دلیل و نشانه ای قاطع خواهد بود بر حقانیت و پیروزی ما بر دشمنان . اما هرگاه دیگران به پیروزی برسند یا ایرادات و کاستیهای ما را گوشزد کنند دلیل بر دشمنی آنها و اتحاد آنان بر ضد ملت ایران و دین اسلام و.... تلقی می شود. متاسفانه اجازه طرح سوال هم از طرف مردم سلب شده است.

گاهی فکر می کنم که ما که به صلاحیت و نیت سالم خود اعتماد داریم و زیر یوغ استکبار و استعمار نمی رویم چرا مثل بسیاری از کشورها مسائل و مشکلاتمان را با دنیا حل نمی کنیم. همیشه رژیمهای قبلی را محکوم کرده ایم که آلت دست بو ده اند – سر سپرده بوده اند – اختیاری نداشتند و چه و چه......

ما که پاکیم چرا هراسانیم؟

اعتقاد به اینکه ما وظیفه داریم دنیا را از شرور و آلودگیها پاک کنیم ما را به این نتیجه می رساند که وظیفه داریم با همه مبارزه کنیم با همه بجنگیم. ولی ای کاش تجدید نظری در خواسته هایمان بکنیم حتی نگاهی منطقی تر به این آرزوها منجر به این نتیجه می شود که حکومتها کارکردهای دیگری هم دارند. اصلا مهمترین و اصلی ترین وظیفه حکومت حفظ منافع ملی و کسب آرامش برای مردم آن سرزمین است. آن نوع نگاهی که ما را منجی عالم – در هم شکننده نظام استبدادی و نجات بخش مظلومان میداند، ثروتهای سرزمینی این کشور را – حق مردم این کشور را – نان و آب این ملت را – از آنان دریغ کرده و در جهت اجرایی کردن خواسته خود مصروف می دارد. خواسته ای که خواسته پاک و مقدسی است اما امکان عملی کردن آن برای انسان امروزی کمی مشکل می نماید.

من بر این عقیده ام که حکومت باید مهمترین وظیفه خود را حفظ عزت مردم و تامین منافع ملی و کسب امنیت برای مردم بداند. ثروتهای این سرزمین متعلق به این مردم است. و باید مصروف خواسته های آنان شود.

اگر نوع نگاه ما از پاکسازی دنیا از شر ظالمان و احیای حقوق مظلومان – که عملی رویایی است برای انسان زمینی-  به تامین منافع ملی مردم ایران تغییر یابد لحن صحبت ما با دنیا عوض می شود. خواستار حذف یک کشور نمی شویم هر چند این آرزو را داشته باشیم.

 و نهایتا در سمت و سویی گام می گذاریم که آرامش و اطمینان دنیا را جلب کنیم

 نه این که همسایه هایمان را تحریک کنیم که میلیاردها دلار اسلحه از آمریکا بخرند.

نه این که با ندانم کاری هایمان باعث شویم کشورهای دیگر از ادعاهای کشورکی قراردادی بر علیه سرزمین ما دفاع کنند.

دردآورتر این است که با وجود حمایتهای میلیاردی که از برخی کشورها می کنیم وقتی به میدان عمل می رسند نه تنها به نفع ما کاری نمی کنند که اتفاقا برعلیه ما رای به صدور قطعنامه می دهند. همین ونزوئلا که میلیاردها کمک از ما گرفت حتی اجازه نداد جوهر کمکهایمان خشک شود که همان شب برعلیه ما رای داد.

نظرات 8 + ارسال نظر
ژاله پنج‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 13:40 http://busy.blogsky.com/

خوشحال میشم برای مطلب جدیدم نظر بدهید.

فرزند ایران جمعه 3 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 21:21 http://www.yaranekhordad.blogfa.com

دعوت فریاد دانشجو از عموم اصلاح طلبان برای حضور جدی تر :
پاسخ فریاد دانشجو به اظهارنظرهای بچه گانه ی عارف آزاد دبیر مجمع جوانان اصلاح طلب. مایه ی بسی نا امیدی است برای عموم اصلاح طلبان که فردی داعیه ی اصلاح طلبی را سر می دهد که تفکراتی ضد اسلامی و مخالف با اندیشه های انقلاب و امام راحل « ره » دارد و در کل مخالف اجرای اصلاحات ناب است. ایشان در اظهارنظری که در آن سیاست های کلی اصلاح طلبان را از دیدگاه خود معرفی نمودند عموم این خیل عظیم را به مجاهدین خلق و طرفداران بنی صدر و دیگر کسانی تشبیه می کند که مدت ها خون جگری بودند برای مردم و امام راحلمان. حال وقت آن فرا رسیده که تک تک ماها که خود را مدافع اصلاحات ناب می دانیم وارد میدان شویم و اجازه ندهیم در این برهه ی زمانی حساس که عطش مردم برای حضور پرچمدارمان سید محمد خاتمی روز به روز در حال فزون تر شدن است فروکش کند و باز اجازه ندهیم که افرادی که به جای حمایت و پیروی از خرد جمعی و حرکت در راستای خط و مشی های اصیل اصلاحات تنها به فکر قدرت گرفتن هستند، وارد میدان شوند و باز دشمنان با بازی قرار دادن این دسته افراد ضربه ای همانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی پیشین را بر پیکر مقدس این خیل عظیم وارد آورند.
متن کامل آن جوابیه و تحلیل فریاد دانشجو بر آن اظهار نظر را در آدرس زیر مشاهده فرمایید :
www.yaranekhordad.blogfa.com

امید عرب یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 12:10 http://www.omidarab.com

گزینه سوم رو هم لحاظ کنید

کامران نجف زاده پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 13:45 http://www.najafzadeh.ir

سلام.انتقادت را به مستندم جایی خواندم/با جان و دل می پذیرم...اما تو هم بکطرفه به قاضی نرو...نقد باید خاکستری باشد برادر.

کامران نجف زاده جمعه 10 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 16:30 http://www.najafzadeh.ir

آقا ممنونم از گلایه ای که داشتی و خواندم...گفتنی ها کم نیست.ان شا ا... که تاریخ درباره همه ما قضاوت کند و نان به نرخ روز خور نشوم.

گفتنی ها کم نیست
من و تو کم گفتیم
مثل هذیان دم مرگ
چنین درهم و برهم گفتیم.
اما نباید نظرات منو سانسور میکردی.

فرزند ایران پنج‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 01:15 http://yaranekhordad.blogfa.com

وبلاگ فریاد دانشجو تلاشی است از هیئت تحریریه و سردبیری یکی از ماهنامه های دانشجویی برای اطلاع رسانی بیشتر به افکار و اذهان عمومی تا در این برهه ی زمانی با پیدایش عنصر فیلترینگ در تصمیم گیری ها و اظهارنظرهای خود دچار انحراف و تهمت ورزی نگردند. در برخی از مواردی که پیش آمد دست اندرکاران این وبلاگ ناچار به انتشار مقاله و جوابیه گردیدند که در قسمت پیوندهای روزانه با عنوان مقالات اختصاصی و ... موجود می باشند. وبلاگ فریاد دانشجو متعلق به تمام روشنفکران علی الخصوص قشر دانشجو می باشد که شما عزیزان اگر صلاح را بر این دانستید که این وبلاگ می تواند قدمی هر چند هم کوچک در راه رفع مشکلات سر راه جامعه بر دارد می توانید با ارسال مقالات خود به ایمیل این وبلاگ آن ها را در فریاد دانشجو به نمایش بگذارید و در مواردی که به اطلاع دوستان می رسد در گردآوری مطالب و رفع مشکلاتی که به صندوق پستی دفتر این ماهنامه ارسال می گردد می توانید هیئت تحریریه ی این ماهنامه را کمک و مساعدت فرمایید.

یار پنج‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:05

نظر سنجیتون خیلی با حاله و خیلی تابلو

دوست عزیز
من هم دوست ندارم این اتفاق بیفته.
ولی نظرسنجی دست من نیست. سعی میکنم تو سایتها و وبلاگهایی که تمایل به کاندیداهای مختلفی دارندمعرفی بکنم.
شما میتونید صحت ادعای منو با رای دادن و مقایسه نتیجه نظرسنجی تا حدودی باور کنید.
در ضمن دوست دارم از نامزد خاصی حمایت نکنم.
شما هم اگه تونستی کمک کنید تا به واقعیت نزدیکتر بشه.

مهدی چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:46 http://donyayesabz.co.cc

جالبه. اول که نظرسنجی رو درست کردی خودت یه عالمه به خاتمی رای دادی بعد که به 140 تا رسید توی تنظیمات وبگذر حداکثر رای برای هر نفر رو یکی کردی تا رای خاتمی بالا بمونه. زمان زمانی نیست که بشه مردم رو با اینجور چیزای پیش پا افتاده خر کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد